دوشنبه ۱۷ شهریور ۰۴

بندينگ – بخش دوم

معرفي و آشنايي با انواع سازهاي موسيقي

توضيح تكنيك بندينگ در قالب كلمات كار سختي است، در سايتهاي مختلف ويدئوهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد كه مي توانيد با مشاهده آنها بيشتر با اين تكنيك آشنا شويد.

 

نواختن “بندها” با استفاده از متد TILT يا كج كردن
با مكش حفره شماره 4 شروع كنيد (مي توانيد با هر نتي كه مي خواهيد شروع كنيد اما به نظر مي رسد شروع كار با شماره 4 ساده تر است). به ياد داشته باشيد كه براي بند كردن نت، بايد زاويه جريان هوا روي زبانه را تغيير دهيد. پس بياييد تقلب كنيم و به جاي تغيير زاويه جريان هوا با تغيير حالت دهان، زبان و گلو، زاويه هارمونيكا را تغيير دهيم.
هارمونيكا را از دو طرف نگه داريد و سپس حين نواختن نت حفره شماره 4، عمل مكش را انجام دهيد. قسمت عقبي هارمونيكا را به سمت بيني تان كج كنيد. مطمئن شويد كه وقتي هارمونيكا را به سمت بالا كج مي كنيد، مي توانيد به مكش هوا از طريق هارمونيكا ادمه دهيد.
اجازه ندهيد سر، دهان و زبانتان همراه با جريان هوا به دنبال زاويه هارمونيكا كج شوند يا اثر كج كردن ساز را در مرحله اول خنثي كنيد.
به ياد داشته باشيد كه شما بايد زاويه جريان هوا را در امتداد زبانه اي كه نت را بِند مي كند، تغيير دهيد. اين ترفند كه از نظر فيزيكي هارمونيكا را به سمت بالا كج مي كند، همان تغيير زاويه اي را ايجاد خواهد كرد كه شما بايد به تدريج با دهان، زبان و دهني ساز ياد بگيريد. اگر هارمونيكا از دهنتان بيرون آمد، دوباره شروع كنيد و مطمئن شويد هارمونيكا فاصله كافي با دهانتان را دارد تا دوباره خارج نشود.
نكات كج كردن هارمونيكا: زبانه در هر حفره نيازمند زاويه اي متفاوت است تا يك بند حاصل شود. به طور كلي اين زوايا بايد به صورت زير باشند:

  • مكش در حفره شماره چهار، تقريبا تغيير زاويه 45 درجه اي جريان هوا را مي طلبد.
  • مكش در حفره شماره 2، تقريبا تغيير زاويه 75 درجه اي جريان هوا را مي طلبد
  • مكش در حفره شماره ،3 زاويه اي بين 45 تا 90 درجه را مي طلبد.

با تكنيك كج كردن تمرين كنيد تا تغييري در نواك ايجاد كنيد. وقتي شروع به گرفتن يك بند مي كنيد، به اين كار ادامه دهيد تا بتوانيد تغيير قابل توجهي در نواك ايجاد كنيد. اگر از طريق بند كردن نتوانستيد در حفره شماره 4 نواك مورد نظر را ايجاد كنيد، سراغ حفره ديگري برويد. اگر يك جلسه تمرين نتيجه نداد، آن را به فردا موكول كنيد و دوباره تمرين كنيد. در انجام اين كار زود تسليم نشويد.
نواختن نتهاي بِند بدون كج كردن هارمونيكا (روش توصيه شده)
پس از اينكه توانستيد با به كارگيري متد كج كردن هارمونيكا، نت هايي كه با روش بندينگ حاصل مي شوند را اجرا كنيد، زمان آن است كه ياد بگيريد چطور همان صدا را بدون كج كردن ساز ايجاد كنيد. كج كردن ساز روش خوبي براي ايده گرفتن جهت بندينگ است اما اگر دائما هارمونيكا را به اطراف كج كنيد، قادر نخواهيد بود آهنگهاي زيادي را اجرا كنيد. حالا شما بايد ياد بگيريد شكل دهان و زبانتان را براي شبيه سازي همان تغيير جريان هوايي كه با كج كردن ساز ايجاد مي كرديد، تغيير دهيد.
اين روش يكي از سخت ترين تكنيك ها به لحاظ توصيفي است (افراد مختلف، يك روند يكسان را متفاوت توصيف مي كنند) اما در اين مقاله به زبان ساده اين روش توضيح داده شده است:

  • با اجراي مكش يك تك نت شروع كنيد.
  • فك پايينتان را كمي به سمت جلو هل دهيد.
  • نوك زبانتان را مقابل دندانهاي جلوي پايينتان قرار دهيد.
  • زبانتان را به سمت سقف دهانتان قوس دهيد.( اما خيلي هم زبان را تا نكنيد كه باعث قطع جريان هوا شود)هوا را كمي شديدتر به بيرون بكشيد تا تيزي زاويه جريان هوايي كه توسط تغييرات زبان و فك ايجاد شده، جبران شود.
  • احتياط: خيلي با شدت عمل مكش را انجام ندهيد زيرا ممكن است در انجام تكنيك بندينگ، از حالت مكش رد شده و Overdraw را اجرا كنيد.
  • تا جايي كه ممكن است به طور همزمان اين كار را براي حفره هاي 2، 3، 4 و 5 انجام دهيد.
  • براي تغيير نواك به ساز گوش دهيد.
  • كار تمام است!بلافاصله پس از انجام تكنيك بندينگ، فك و زبانتان را ريلكس كنيد.
  • زبانتان را به جاي اولش برگردانيد (پايين دهان).

به مكش ادامه دهيد و نت بايد به صداي تك نت واضح عادي اش برگردد.
براي بندينگ يك نت، تنها به دو چيز نياز است:
كنترل نفس خوب و قابليت جابه جايي يا تغيير جريان هوا.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.