دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

5 مشكلي كه آواز خواندن را خراب مي‌كنند

معرفي و آشنايي با انواع سازهاي موسيقي

در كل خوب آواز خواندن خيلي ربطي به استفاده از تكنيكهاي مختلف ندارد و آنچه بيشتر روي آن تاثير مي‌گذارد پرهيز از مشكلات رايج است.
علي‌الخصوص اين 5 تا:
1-پاپينگ
2-سيبلانس
3-اثر جانبي
4-نويز پا
5-آكوستيك ضعيف اتاق


1-پاپينگ

پاپينگ يكي از عجيب‌ترين چيزها در صداي انسان است. در اين حالت، هنگام تلفظ حروف “P” و “B”، هوا به طور ناگهاني و قوي از دهان خارج مي‌شود.
در گفتگوي عادي متوجه اين مسئله نمي‌شويد اما در ضبط آواز، اين صداي هوا به دياگرام ميكروفون برخورد مي‌كند. ايجاد صدايي نيرومند با فركانس كم به عنوان پاپينگ شناخته مي‌شود.
براي درك بهتر آن، اين تمرين را انجام دهيد:
دستتان را جلوي صورتتان قرار دهيد و اين جملات را تكرار كنيد:
“Peter Piper picked a peck of pickled peppers.”
“Better businesses build big boxes.”
ضربه هوا روي دستتان را حس مي‌كنيد؟ به اين حالت پاپينگ مي‌گويند.
براي پيشگيري از آن، راحت‌ترين روش آواز خواندن مقابل ميكروفون با زاويه‌اي كمي خارج از محور است كه در نتيجه اين دميدن هوا مستقيما به دياگرام برخورد نمي‌كند.
با اين حال از آنجا كه بسياري از خوانندگان نمي‌توانند يا نمي‌خواهند، زحمت تعبيه فيلترهاي پاپ بر دوش مهندسان است.
نحوه كار اين فيلترها به اين صورت است:
1-فيلترهاي پاپ با ايجاد مانع بين خواننده و ميكروفون، مثل يك تور براي گرفتن “آواهاي انفجاري” عمل مي‌كنند. ضمن اينكه به صداهاي ديگر اجازه مي‌دهند به راحتي عبور كنند.
اين مانع به عنوان يك نشانگر فاصله هم عمل مي‌كند و مانع از نزديكتر شدن خواننده مي‌شود. چون ظاهرا اين اتفاق خيلي مي‌افتد!
2-سيبلانس

يكي ديگر از چيزهاي عجيب در صداي انسان، همين سيبلانس است. هنگام تلفظ حروف “S” و “F”، صداي هوا با فركانس بالايي از دهان خارج مي‌شود كه معمولا به سيبلانس شناخته مي‌شود. شايد در مكالمات روزمه متوجه اين مسئله نشويد اما در ضبط صدا وقتي دهانتان درست مقابل ميكروفون قرار مي‌گيرد، اغلب بسيار واضح است.
بياييد يك تمرين ديگر را با هم انجام بدهيم:
با استفاده از ميكروفون همگراساز (چون به سيبلانس حساس‌تر است)، صدايتان را هنگام گفتن اين جمله ضبط كنيد:
“She sells sea shells by the sea shore.”
حالا به صدايتان گوش دهيد و به صداي “S” بيشتر توجه كنيد. آن صداي هيس آزاردهنده را مي‌شنويد؟ اين حالت، سيبلانس است.
براي رفع اين مشكل، شما فقط مي‌توانستيد آن را با ابزارهاي نرم‌افزاري مانند de-essers و كمپرسورهاي چند باندي مخفي كنيد.
اما استراتژي هوشمندانه‌تر اينست كه درست مثل پاپينگ، در زاويه‌اي خارج از محور كه معمولا به رفع اين مشكل كمك مي‌كند، بخوانيد.
اگر اين روش جواب نداد، مي‌توانيد از ترفند مداد استفاده كنيد. همانطور كه در تصوير مي‌بينيد يك مداد را بگيريد و آن را مستقيما مقابل دياگرام ميكروفون قرار داده و با يك كش پلاستيكي محكم ببنديد.

حالا آن صداهاي انفجاري با فركانس بالا به وسيله يك مداد از وسط دو نصف شده و به يك طرف هدايت مي‌شوند. مشكل حل شد!
3-اثر مجاورتي

اين اثر به دليل طراحي ميكروفون‌هاي كارديوئيدي كه الگوي قطبي استاندارد مورد استفاده در آواز است، به وجود مي‌آيد.
هر زمان منبع صوتي در چند اينچي دياگرام قرار بگيرد، ميكروفون براي جبران فركانس، تقويت قابل توجهي در صدا ايجاد مي‌كند. هر چه صدا نزديكتر باشد، اثر قوي‌تر است.
اگرچه وقتي خوانندگان باتجربه هنگام آواز خواندن از آن ناآگاهانه استفاده مي‌كنند، شنيدن آن افزايش فركانس كه مي‌تواند به طور تصادفي ظاهر يا ناپديد شود، بسيار آزاردهنده است. اگر خواننده اين مشكل را دارد، اينطور مي‌تواند آن را برطرف كند:

  • از يك فيلتر پاپ براي جلوگيري از نزديك شدن بيش از حد به ميكروفون استفاده كند.
  • از ميكروفونهاي چند جهته استفاده كند. اين ميكروفون‌ها به خاطر طراحي كه دارند جلوي اثر مجاورتي را مي‌گيرند.

4-آكوستيك ضعيف اتاق

حقيقت اينست كه اگر اتاقتان به خوبي آكوستيك شده باشد، صداي آواز شما هم جذب خواهد شد. و با در نظر گرفتن محيط آكوستيك مناسب، مي‌توانيد تضمين كنيد كه مكش صوتي استوديوي شما به خوبي صورت مي‌گيرد.
بنابراين اگر هنوز استوديويتان را آكوستيك نكرده‌ايد، آن را در اولويت قرار دهيد. اگر پول يا فضاي كافي براي انجام اين كار نداريد، از روشهاي سنتي استفاده كنيد. فيلترهاي بازتاب‌دهنده مي‌توانند جايگزين ارزان قيمت و مناسبي براي هر فردي باشند كه به دنبال راه ميانبر است. ممكن است آنها راه‌حل اساسي براي گرفتن صدا نباشند، اما هزار بار بهتر از هيچي هستند!
5-نويز پا

همه ما هنگام راه رفتن صداي پاهايمان را به وضوح مي‌شنويم. وقتي خوانندگان پاهايشان را مي‌كوبند، آن لرزشها از پايه ميكروفون بالا رفته و روي ضبط تاثير مي‌گذارند.
راه‌حل معمول براي اين مشكل، افزودن يك ضد شوك است كه با ايزوله‌سازي آكوستيك بين ميكروفون و پايه عمل مي‌كند.
با اين كه بسياري از ميكروفون‌هاي آواز يكي از اين ضد شوك‌ها دارند، اما اگر ميكروفون شما نداشت، بايد يك ضد شوك كه با ميكروفون شما جور باشد، تهيه كنيد چون اكثر ضد شوك‌ها تنها براي كار با يك ميكروفون خاص طراحي شده‌اند.
در گوگل ضد شوكي را جستجو كنيد كه با ميكروفون شما سازگار باشد. اگر بود كه چه بهتر ولي اگر نبود، بايد كلا از يك ميكروفون ديگر استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.