دوشنبه ۱۷ شهریور ۰۴

چگونه آوازي گرم و رسا بخوانيم

معرفي و آشنايي با انواع سازهاي موسيقي

آواز خواني(خوانندگي) گرم و رسا دو اصطلاح رايج براي توصيف نحوه صداي خوانندگان مي باشد ،كه اصطلاحا مترادف با روشنايي و تاريكي هستند. گوش دادن به صداها به تنهايي ممكن است تفاوت را توضيح ندهد، مگر اينكه بدانيد؛ به دنبال چه هستيد. رنگ يا طنين در موسيقي، عبارتي است براي توصيف كيفيت صدايي كه از ساز موسيقي مخصوصي، به وجود مي‌آيد. به عبارت ساده‌تر، كيفيت احساس شنوايي توليدشده توسط تن يك موج صوتي  را توضيح مي دهد.

چگونه آوازخواني گرم و رسا ايجاد مي شود

وقتي بر مبناي زيرو بمي صوت آواز مي خوانيم، چندين تن صدا همزمان طنين صداي فرد را توليد مي كند. ساير زير و بمي صوت، فراز نواخت ناميده مي شوند. هر فراز نواخت مي تواند با شكل طبيعي گردن، گلو و صورت شما تقويت شود. شما همچنين مي توانيد با تغيير شكل صورت خود، حنجره را آزاد كنيد، گونه ها را بالا كشيده يا تغييرات فيزيكي ديگري ايجاد كنيد.

نمونه هاي عمومي صداهاي رسا و گرم

صداي كودكان به طور كلي بالاتر و رساتر از بزرگسالان است. به همين ترتيب، تنور و سوپرانوي داراي صداي رساتر از آلتو و باس هستند. خوانندگان مشهور و ستارگان برادوي تمايل دارند از كيفيت صداي رسا براي اپرا استفاده كنند. در مقايسه با خوانندگان مشهور، خوانندگان جاز و گاسپل (مذهبي) تمايل دارند با صداي گرمتر آواز بخوانند.

نمونه هاي ويژه خوانندگان صداي رسا و گرم در سبك هاي مختلف

صداي رساي مايلي سايرس را با صداي گرم بيانسه مقايسه كنيد. اغلب شما خوانندگان جوان تري را پيدا خواهيد كرد، در مقايسه با همسالان معاصر صداي غني ندارند. همانطور كه در مورد جاستين بيبر جوانتر در مقايسه با جاني كاش مسن تر مي توان گفت كه صداي او بسيار محبوب است. در زمينه اپرا، سوپرانو خانم دان آپشاو داراي كيفيت درخشان تر از رنه فلمينگ است و همچنين نقش هايي كه بازي مي كند، همه را تحت تاثير قرار مي دهد. صداي باس رساتر در دنياي اپرا، رابرت وايد در مقايسه با صداي گرم تر و تاريك تر باس كورت مول است. در برادوي، برنادت پترز داراي كيفيت درخشان تر از مارين ماتزي است. و مايكل كرافورد در فانتوم اپرا بسيار رساتر از صداي نورم لوئيس است.

بعضي  احساسات عموما رساتر و برخي گرمتر هستند

احساسات غم انگيز به طور كلي در صداهاي گرم تر بيان مي شوند، در حالي كه احساسات شاد در صداهاي رسا و روشن بيان مي شوند. بيانسه آواز الهام بخش انجيل بنام گوش دادن را خوانده با تن هاي غني متفاوت كه در برابر صداهاي روشن تر كه حضار آواز (خانم هاي مجرد) او را تمسخر كردند. هر چند كه هر دو آهنگ در مورد ترك يك نفر بود، اولين انتخاب عميق  و تيره تر بود كه رنج و سرخوردگي را نشان مي دهد در حالي كه دومي احساس “I’m-over-you” سبك تر بوده است.

تمبرهاي (طنين ها) بيش از حد رسا تا بيش از حد تاريك

  • براش _ صداي بيش از حد رسا با كيفيت صداي سازهاي برنجي.
  • گوش خراش _ اصطلاح ديگري براي خوانندگي بيش از حد رساست. فراز نواخت بلند تقويت مي شوند و صداي آنها پايين تر نيست تا گرما و عمق را اضافه كنند
  • رسا / ملايم _ فراز نواخت هاي بلندتر ايجاد و تقويت مي شوند.
  • هارموني _ صداي هارموني با كيفيت رسا و گرم است. فراز نواخت بلندتر مي تواند فرم صداي را تقويت كند و صداي گرم آن رنگ و كنتراست را براي كيفيت صداي كلي ايجاد مي كند.
  • • گرم / تاريك _ صداي گرم داراي آستانه پايين است.
  • صداي با روح _ هوا از طريق تارهاي صوتي خارج مي شود . خوانندگان زن به طور طبيعي پس از بلوغ صداي با روح دارند. تلاش براي اصلاح صدا ممكن است سبب صدمه به صدا شود. در بزرگسالان، تارهاي صوتي بايد به طور موثر تر بسته شوند. در عمل بدين معني است كه كيفيت صداي رسا به صدا  اضافه كنيد.
  • كيفيت صداي فروبرده _ هنگامي كه صداي كسي بيش از حد گرم باشد، صدا در گلو گير مي كند و در معرض فراز نواخت بلندتري قرار مي گيرد.

صداهاي يك دست نه رسا و نه  گرم هستند

كساني كه بدون تنوعي از فراز نواخت آواز مي خوانند، فاقد صداي مطلوب هستند و صداي آنها نه گرمي و نه رسايي دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.